Omdannelse og fortætning

Glostrup Kommune har siden sidste kommuneplan oplevet, at omdannelse primært sker i erhvervsområderne. Omdannelse betyder i de fleste tilfælde, at der skal planlægges for en bredere vifte af anvendelser, og ofte bærer planlægningen præg af en mere bymæssig og mindre miljøbelastende anvendelse end det traditionelle industriområde.

Fortætning og byomdannelse er de senere år sket i og omkring Bymidten, Kirkebjerg samt Glostrup Station.

Med en letbane langs Ring 3 er der også blevet mulighed for at fortætte i de dele af erhvervsområderne, som vil ligge op til en kommende letbanestation. Glostrup Kommune har i Kommuneplan 2025-2037 fastholdt mulighederne for at udvikle Glostrup Station og det omkringliggende område. Særligt skal det tomme rangerareal syd for jernbanen på sigt integreres som en del af Bymidten. Det vil både skabe liv og samtidig en større bymæssig sammenhæng på tværs af banen. Glostrup Kommune er i dialog med staten om mulighederne for, at rangerarealet kan blive frigivet og komme til at indgå som en del af byen.

Kommunens erhvervsområder rummer et stort omdannelsespotentiale til blandede byformål. Selv om erhvervsområderne i dag er velfungerende og har til en vis grad vist sig i stand til at imødekomme nye krav fra virksomhederne og staten i takt med udviklingen, opstår der stadig gnidninger mellem den omkringliggende bymæssige anvendelse og den eksisterende tunge industris behov. Nogle områder kan karakteriseres som utidssvarende i forhold til de udviklingsperspektiver, der tegner sig for erhvervslivet i de kommende år, fordi vækst og udvikling kan være besværliggjort af boliger på nabogrunden eller manglende parkeringspladser.

I Kommuneplan 2025-2037 igangsættes en omdannelsesproces for Erhvervsområdet Glostrup Sydvest og over de kommende år vil det blive afklaret, om der er andre områder, hvor der igangsættes en planlægning med henblik på omdannelse.

Statisk kort

Retningslinjer:

Byomdannelse

  • Der er udpeget et perspektivområde til byomdannelse i Erhvervsområde Sydvest som angivet på retningslinjekortet. Der er tale om dele af den vestlige del af Bymidten og dele af Erhvervsområdet Sydvest fra erhvervsområder til boliger, kontorer, offentlige funktioner og erhverv i miljøklasse 1-2.

  • Byomdannelsen af Erhvervsområde Sydvest forudsætter en helhedsplan, som fastlægger den konkrete retning for byomdannelsen i forhold til specificering af de ønskede anvendelsesmuligheder samt den fremtidige bebyggelsesprocent og bygningshøjder. Helhedsplanen skal endvidere sikre, at omdannelsen sker under hensyntagen til rekreative arealer og eksisterende grønne træk i og omkring områderne, ligesom der skal sikres sammenhæng med eksisterende byområder med henblik på den bedst mulige udnyttelse af eksisterende infrastruktur, kollektiv trafik, samt offentlige og private servicetilbud. På baggrund af helhedsplanen skal der udarbejdes kommuneplantillæg efterfulgt af lokalplaner. Den konkrete planlægning skal miljøvurderes.

  • Behovet for udvidelse eller udbygning af offentlige servicetilbud så som plejehjem, daginstitutioner, skoler og lignende samt udvidelse af offentlige veje skal koordineres med den forventede befolkningstilvækst. Behovet for udlæg af arealer til byggeri af nye servicetilbud eller udvidelser af vejnettet skal tænkes ind i planlægningen, når der planlægges for større byomdannelsesområder.

Fortætning

  • I de stationsnære områder skal antallet af boliger øges gennem fortætning og byomdannelse.

  • Glostrup Bymidte er et særligt perspektivområde til boligfortætning, hvor der kan forventes en punktvis planlægning for flere boliger de kommende år.

  • Fortætning skal ske med henblik på den bedst mulige udnyttelse af eksisterende infrastruktur, kollektiv trafik, samt offentlige og private servicetilbud, ligesom behovet for udvidelse af disse skal tænkes ind i planlægningen.

  • Fortætning skal ske under hensyntagen til rekreative arealer og eksisterende grønne træk i og omkring områderne.

Redegørelse:

Glostrup Bymidte er et sted, som er splittet op ad store veje og jernbanespor. Bylivet i og omkring bymidten skal tilgodeses ved at barriereeffekten forsøges mindsket i den fremtidige planlægning, så der opstår en større sammenhæng i byen.

I Bymidten er der gennem årene blevet fortættet med både boliger, kontorer, ældreboliger, ældrecenter, en rådhustilbygning, et nyt butikscenter og en række nye byrum, som skaber byliv og kvalitet mellem husene.

Der er i 2023 udarbejdet en helhedsplan for omdannelse af 3 områder i Bymidten. Bymidten skal fortsat udvikles så bydelens veje og gader kan forblive attraktive bolig-, og butiks- og erhvervsgader.

I Bymidten er der særligt fokus på området omkring Glostrup Station, fordi stationen er blevet udbygget med en letbane og der arbejdes med en ny busterminal og forventeligt et regionaltog i fremtiden. Der er også planer om en ny broforbindelse over jernbanen for cyklister og gående, som vil sikre en bedre forbindelse på tværs af jernbanen. Stationen bliver således et knudepunkt for pendlere i hovedstadsområdet, og det øger potentialet for byudvikling. 

Der er indenfor de seneste år udarbejdet lokalplaner for etageboliger på Banegårdspladsen, ovenpå Glostrup Shoppingcenter og på Kærmindevej.

Ejby Erhvervsområde er kommunens største erhvervsområde og udlagt til industri, produktion og service. Der har gennem årene været en vis brancheglidning, hvorfor store del af området i dag anvendes til kontorformål, herunder dele af komplekset som tidligere blev anvendt af Danske Bank. Derudover ligger der flere butikker med særligt pladskrævende varer.

Erhvervsområdet ligger omkranset af Nordre Ringvej, Jyllingevej og Frederikssundmotorvejen, som sikrer en god trafikbetjening. Letbanen langs Ring 3 har stop - Glostrup Ejby Letbanestation - direkte ud for området og dermed forbedre den kollektive trafikbetjening til området.

I 2010´erne blev der afholdt en arkitektkonkurrence for omdannelse af området. Vinderforslagets grundlæggende tilgang var at bygge videre på og styrke områdets kvaliteter og potentialer inden for de grønne rum samt den store rummelighed og tilgængelighed.

Med udgangspunkt i arkitektkonkurrencens resultat blev der i Kommuneplan 2013-2025 indarbejdet nye rammer for lokalplanlægningen ved letbanestationen for at sikre den ønskede udvikling.

Der er dog potentiale for yderligere modernisering og fortætning omkring den nye letbanestation, eventuelt i form af en større omdannelse af området. Det skal i den næste planperiode afklares hvad denne omdannelse skal omfatte og indeholde.   

Der blev i 2015, på baggrund af en masterplan for Glostrup Hospital, vedtaget en ny lokalplan for hospitalet. Lokalplanen åbner mulighed for at udvide bygningsmassen med 50.000 etagemeter til 150.000 etagemeter. Efterfølgende er neurorehabiliteringscenter – Bodil Eskesen Centeret med tilknyttet familiehus, et hovedpinecenter og et parkeringshus blevet opført.

Der er etableret en letbanestation i tilknytning til hospitalet og vejadgangen til hospitalet er flyttet mod syd og den gamle vejadgang Kinderbjergvej er blevet lukket mod Ndr. Ringvej.

Der forventes ikke yderligere udbygning af Glostrup Hospital – Rigshospitalet i den kommende planperiode.

Planerne om at udbygge Ungdomspsykiatrien på Psykiatrisk Center er i januar 2024 midlertidig blevet udsat og afventer prioritering i Region Hovedstaden. 

Glostrup Sydvest ligger inden for bymidteafgrænsningen og er dermed en del af Centerområde Glostrup.

Områdets anvendelse er fastlagt til boligformål og erhverv samt detailhandel. Den nuværende reelle anvendelse af området er industri, produktion, service og detailhandel. Ved planlægning af områdets udvikling kan dele af området planlægges til mere tæt og intensiv anvendelse.

Flere af de større virksomheder i området har givet udtryk for, at de ønsker at flytte. Derfor der skal findes anden anvendelse til arealerne. Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der i den kommende planperiode skal arbejdes med en omdannelse af området. Omdannelsesområdet omfatter arealerne mellem Hovedvejen og jernbanen og fra Tjalfesvej til Søndre Ringvej.

Det er intentionen at området skal have en sammenhængende struktur med karakter af et egentligt byområde. Områdets varehuse, kontorer og boksbutikker skal sammen med erhverv i miljøklasse 1-2, offentlige funktioner og boliger være en forlængelse af Glostrup Bymidte.

Tidligere planlægning for byomdannelse
Glostrup Kommune har i 2010 vedtaget en lokalplan for udviklingen og omdannelsen af erhvervsområdet Glostrup Sydvest. En stor del af den nordlige del af Glostrup Sydvest er i dag primært udlagt til butikker/varehuse og kontorer ud over boliger. Denne anvendelse fastholdes i kommuneplanen, men skal revideres og moderniseres med en ny helhedsplan.

I kommuneplan 2013-2025 blev det belyst, at der kunne forventes en øget trafikbelastning i området som følge af udviklingen. Der har også været udarbejdet en miljøvurdering i forbindelse med lokalplanlægningen af området. I den forbindelse er der ved fastlæggelse af rammerne for området i Kommuneplan 2013-2025 taget hensyn til miljøkonflikter som eksempelvis støj mellem erhvervsfunktionerne og kommende boliger, ligesom der er taget stilling til den forventede stigning i trafikken.

Der er i den gældende lokalplan indarbejdet en vision for en omdannelsestakt, så der ikke kan ske omdannelse til kontorformål, før det er påvist, at de øgede trafikmængder kan afvikles på det omgivende vejnet.

Forventede trafik- og miljøkonsekvenser
En fremtidig byomdannelse af Erhvervsområde Sydvest forventes at bidrage positivt til biodiversiteten, miljøet og klimaet, da den tunge industri på sigt bliver erstattet af lettere industri, kontorer, boliger og anden mere følsom anvendelse. Omdannelsesområdet er valgt ud fra dets gode placering i forhold til Glostrup Bymidte og relationen til den øvrige byomdannelse både i Glostrup og nabokommunerne Albertslund og Brøndby. Den nære placering til Glostrup Station gør, at der kan arbejdes med gode kollektive transportmuligheder for at mindske stigningen i trafikken.

Omdannelsen vil ske på de eksisterende virksomheders præmisser.  Området forventes  omdannet i løbet en kortere årerække af hensyn de nye beboere i området og virksomhedernes drift.

Der er foretaget en samlet miljøscreening af konsekvenserne af Kommuneplan 2025-2037. Screeningen kan ses under fanen 'Om planen'.

Konklusionen i screeningen er, at en byomdannelse af Erhvervsområde Sydvest påvirker miljøet væsentligt, og forudsætter derfor at der udarbejdes en miljøvurdering. Da kommuneplanen dog kun udpeger området som et perspektivområde til byomdannelse, skal der udarbejdes en helhedsplan for omdannelsen, før der kan tages stilling til byomdannelsens konkrete påvirkning af det omkringliggende miljø. Helhedsplanen får til formål at specificere anvendelsesmulighederne, bebyggelsesgraden, bygningshøjderne og andre aspekter, som skal miljøvurderes.

På baggrund af helhedsplanen skal der udarbejdes kommuneplantillæg med nye rammer og på sigt lokalplaner. Den konkrete planlægning skal miljøvurderes.

Glostrup og Brøndby Kommune har i samarbejde udarbejdet en helhedsplan i 2009 for udvikling og omdannelse af Kirkebjerg Erhvervsområde, som ligger syd for Glostrup Station. Med udgangspunkt i helhedsplanen blev der i Kommuneplan 2013-2025 indarbejdet nye rammer for lokalplanlægningen, hvor den nordlige del af Kirkebjerg Erhvervsområde blev udlagt til centerformål og blandede byformål.   

Kirkebjergs centrale beliggenhed tæt på Glostrup Station gør, at udbygningen og intensiveringen af området har haft en høj prioritet. 

Der er siden helhedsplanen blevet vedtaget lokalplaner for et større boligbyggeri på Stationsparken og Glosemosevej, hvor byggeriet på Stationsparken er opført og indflyttet.

Omdannelse og en fortætning af den resterende del af området gør en samlet bebyggelse på omring 100.000 etagemeter. Hele rummeligheden vil potentielt kunne benyttes til kontorformål. Store dele af området, fx byggeriet ved Glostrup Ret og Hartmanns Pakhus, anvendes allerede i dag til kontorer, som passer godt sammen med boligformål og anden følsom anvendelse.

Rangerarealet syd for Glostrup Station indgår som en del af Kirkebjerg, og særligt her er der stort potentiale for byudvikling. Glostrup Kommune har I mange år haft en dialog med grundejeren DSB Ejendomsudvikling og Trafikstyrelsen omkring frigivelse af rangerarealet til andre aktiviteter, så der kan sættes gang i byudviklingen. Udviklingen forventes ikke at ske i den kommende kommuneplanperiode.

Tavleholm Nord er en del af Hvissinge Erhvervsområde. Området er knyttet til Tavleholm Syd/Vibeholm, som delvist ligger i Brøndby Kommune.

Området ligger inden for det stationsnære kerneområde omkring den forventede S-togsstation ved Priorparken, og der kan derfor planlægges for en løbende fortætning og intensivering af området til overvejende kontorformål. 

Den sydlige del af området ved Hovedvejen er gennem de sidste årtier blevet omdannet til kontorer. Der er i 2024 vedtaget en lokalplan, der åbner mulighed for at den sydlige del af arealet mellem Hvissingevej og Paul Bergsøes Vej kan til anvendes til blandede byfunktioner i form af kontorer og boliger.