Stationsnærhed

Glostrup Kommune planlægges efter stationsnærhedsprincippet. Det betyder, at funktioner med meget persontrafik (eksempelvis kontorer) skal placeres tæt ved en station.

Statisk kort

Retningslinjer:

  • Afgrænsningen af de stationsnære kerneområder og de stationsnære områder fremgår af ovenstående retningslinjekort. Udpegningen tager afsæt i cirkelslag på henholdsvis 600 m. og 1.200 m. fra eksisterende og planlagte S-tog stationer og letbanestationer beliggende i kommunen eller i umiddelbar nærhed af kommunegrænsen.

Redegørelse:

I dag findes der kun én S-togsstation i kommunen; Glostrup Station.

I Fingerplan 2019 er der udlagt mulighed for opførsel af en ny S-togsstation (Priorparken) i fremtiden i Brøndby Kommune, mellem Glostrup og Brøndbyøster Station. Stationen får opland i Glostrup Kommune, og selvom der ikke er truffet endelig beslutning om hvornår stationen skal anlægges, har Glostrup Kommune mulighed for at planlægge området, som om det er stationsnært, med henblik på at styrke passagergrundlaget for en kommende station.

Letbanen langs Ring 3 giver flere stationsnære kerneområder i Glostrup. Letbanen har stop ved Ejby Erhvervsområde, ved Glostrup Nord - Hersted, Glostrup Hospital og Glostrup Station.

Det stationsnære kerneområde afgrænses 600 meter fra stationen. Det stationsnære område afgrænses 1.200 meter fra stationen. Følgende byfunktioner skal placeres inden for de stationsnære områder og fortrinsvis inden for de stationsnære kerneområder:

  • Kontor og serviceerhverv (over 1.500 m²)
  • Beskæftigelsesintensive produktionserhverv
  • Kulturinstitutioner
  • Udstillings- og kongrescentre
  • Større idrætsanlæg og multianvendelige anlæg til fritidsformål
  • Hoteller
  • Tæt boligbebyggelse

Kontorbygninger af lokal karakter på under 1.500 m² samt tæt boligbyggeri kan også placeres uden for de stationsnære områder. Byfunktioner af regional karakter skal fortrinsvis lokaliseres stationsnært ved knudepunktsstationer.

Glostrup Station er udpeget som knudepunktstation, da flere transportformer som mødes her. Stationen har en stor busterminal, et letbanestop, S-tog til København og Høje-Taastrup, samt mulighed for et regionaltogsstop i fremtiden.

De stationsnære kerneområder ved Glostrup Station, Priorparken Station og de kommende letbanestop fremgår af ovenstående retningslinjekort, hvor de rammeområder, hvor der kan opføres større kontorer over 1.500 m2 er udpeget.

De stationsnære kerneområder er udpeget de steder, hvor der kan forventes byudvikling. Derfor findes det største stationsnære kerneområde omkring Glostrup Station og i Ejby Erhvervsområde, mens der er enkelte områder udpeget ved den kommende Priorparken Station samt ved letbanestationen Glostrup Nord - Hersted.

Store dele af Glostrup Kommune vil med den nye letbane fremover blive betjent af skinnebåren kollektiv trafik, og Glostrup Kommune ønsker at koncentrere byudviklingen omkring disse områder, for at udnytte de gode offentlige transportmuligheder bedst muligt.

Stationsnære områder dannes ud fra et 1.200 meter cirkelslag fra en station. I henhold til Fingerplan 2019 kan der i det stationsnære område bygges kontorer over 1.500 m2 såfremt der redegøres for, hvordan der vil blive arbejdet med supplerende virkemidler med henblik på at sikre trafikale effekter svarende til i det stationsnære kerneområde. Det kan være et begrænset udbud af parkeringspladser suppleret med forskellige former for mobility management, så som lejecykelordninger til og fra stationen eller lignende.

I Glostrup Kommune er der med Glostrup Station, Priorparken Station og de kommende letbanestationer flere større stationsnære kerneområder, hvor kommuneplanens rammer giver mulighed for at opføre kontorer.