Ifølge lov om miljøvurdering af planer og programmer skal kommuneplanen screenes. Kommuneplan 2025-2037 er en opdatering af den forrige kommuneplan, og hovedparten af indholdet er uændret. Kommuneplan 2025-2037 vurderes ikke at medføre væsentlige negative påvirkninger på nogen af de behandlede miljøfaktorer. Vurderingerne er foretaget på det relativt overordnende detaljeringsniveau, som kommuneplanen har.
Screeningsresultat med beslutning om at der ikke skal gennemføres en egentlig miljøvurdering af planforslaget, jf. Miljøvurderingslovens § 10 og § 32 har været sendt i høring til følgende myndigheder: Glostrup Kommunes trafik-, miljø- og byggesagsafdeling samt nabokommunerne Albertslund, Brøndby, Herlev, Ballerup og Rødovre. Her var der mulighed for at anføre yderligere emner, som burde miljøvurderes. Efter høringsperiodens udløb var der ikke indkommet bemærkninger til de anførte emner.
Miljøscreeningen er et separat dokument, der kan læses i sin helhed ved at følge linket nederst.
Nogle af de større miljøproblemer i Glostrup er luft- og støjforurening fra trafikken og forurenet jord, som potentielt truer grundvandet.
Luft- og støjforurening fra trafikken er skyld i gener for mange borgere, og da det ventes at trafikken vil stige i de kommende år, vil flere kunne blive generet af særligt trafikstøj.
De stigende trafikmængder giver også større trængsel på vejene, og det har negativ betydning for flere forhold som f.eks. luftkvaliteten, støjforureningen, livskvaliteten og samfundsøkonomien.
Til gengæld er der kommet flere elbiler, som ikke udleder luftforurenende partikler, og som støjer mindre når de kører i lav fart på de mindre veje.
I Glostrup Kommune er jorden i byzonen generelt lettere forurenet med bl.a. tungmetallerne bly og cadmium. Dette skyldes især forurening fra den nu nedlagte virksomhed Paul Bergsøe & Søn A/S i Hvissinge. Embedslægen har dog vurderet, at forureningen ikke udgør nogen direkte helbredsfare for borgerne i Glostrup.
Der er enkelte kendte potentielle trusler for grundvandet, som Glostrup Kommunes vandværker indvinder til drikkevand. Glostrup Kommune samarbejder med bl.a. nabokommuner om forskellige afværgestrategier, så drikkevandet ikke bliver forurenet.
Der er udarbejdet en miljøscreening henhold til §8 stk. 2 i Lov om Miljøvurdering af planer og programmer.
Planmyndigheden i Glostrup Kommune vurderer, at de fleste ændringer i kommuneplanforslaget er af enten redaktionel eller mindre væsentlig karakter, og har dermed uvæsentlig indvirkning på miljøet. De væsentligste ændringer er beskrevet herunder.
Kommuneplan 2025-2037 er derfor vurderet til ikke at være omfattet af kravet om miljøvurdering.
Vurderingsgrundlag
Screeningen tager udgangspunkt i følgende emner:
- biologisk mangfoldighed, flora og fauna
- befolkningens levevilkår
- menneskers sundhed
- jordbund og jordarealer
- vand
- luft
- klimatiske faktorer
- materielle goder
- landskab
- kulturarv
- sikkerhed
- ressourceeffektivitet, samt
- det indbyrdes forhold mellem disse faktorer
Udlæg af perspektivområde til byomdannelse i Erhvervsområde Glostrup Sydvest.
På nuværende tidspunkt tager udpegningen blot udgangspunkt i, at området skal omdannes fra erhverv til et blandet bolig- og erhvervsområde.
Da der ikke foreligger en mere konkret planlægning for udpegningen af perspektivområdet til byomdannelse, er de potentielle konsekvenser belyst på en overordnet måde i screeningen. Kommuneplanen lægger op til, at der skal udarbejdes en helhedsplan for området, som har til formål at konkretisere den ønskede omdannelse.
Helhedsplanen vil indeholde mere konkrete retningslinjer for eksempel anvendelse, bygningsvolumen, trafikafvikling, parkeringspladser m.v. Derfor skal der udarbejdes en miljøvurdering af den opfølgende planlægnings konsekvenser på miljøet, som vil kunne drage udgangspunkt i en analyse af det/de konkrete projekts/projekters reelle omfang.
En grønnere og mere klimavenlig kommune
Kommuneplanen indeholder flere nye retningslinjer der omhandler begrønning af kommunen med flere grønne arealer, hække, klatreplanter, grønne tage, buske og træer.
Indsatsen vil samlet set gavne Glostrup Kommune, og der er ingen aspekter af den nuværende planlagte indsats, der vurderes at have negativ effekt på miljøet.
Væsentligt ændrede kommuneplanrammer
Rammerne for to erhvervsgrunde omkring Glostrup Bymidte er ændret fra erhverv til bolig. Det vurderes samlet set fordelagtigt at udvikle og bebygge disse grunde, der ligger i det stationsnære kerneområde omkring Glostrup Station i forlængelse af andre boligområder.
Rammerne for to lokalcentre er indsnævret, så de passer overens med anvendelsen i virkeligheden. Dele af centrene er de seneste år nemlig blevet omdannet til boliger, og der er ikke længere fysisk mulighed for at placere butikker inden for områderne.
Rammerne for et område til butikker for pladskrævende varer i Ejby Erhvervsområde er blevet udvidet til at kunne rumme 3-4 butikker yderligere op mod motorvejen. Detailhandelsanalysen pegede på, at der var potentiale for at udpege et areal til flere butikker for pladskrævende varer inden for området.
Afgørelse
Kommunalbestyrelsen har den 25. juni 2025 vedtaget, at der på baggrund af resultaterne i miljøscreeningen ikke skal udarbejdes en uddybende miljøvurdering. Afgørelsen er offentligt bekendtgjort den 27. juni 2025.
Klagevejledning
Efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) § 48 stk. 1 kan afgørelser efter § 10 om ikke at udarbejde en miljøvurdering af en plan eller et program påklages efter de regler herom, der er fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet udarbejdes i henhold til, i dette tilfælde planloven.
I henhold til planloven (§ 58, stk. 1 nr. 4), kan kun retlige spørgsmål påklages. Der kan klages, hvis du mener, at kommunalbestyrelsen ikke har haft hjemmel til at træffe afgørelsen. Der kan derimod ikke klages over, at kommunalbestyrelsen - efter din opfattelse - burde have truffet en anden afgørelse. Enhver med retlig interesse i sagens udfald er berettiget til at klage (§ 59, stk. 1) og visse landsdækkende foreninger (§ 59, stk. 2).
Klagen skal indgives til Planklagenævnet via Klageportalen, som tilgås via www.naevneneshus.dk, se nærmere vejledning på nævnet hjemmeside. Klagen skal være modtaget af Planklagenævnet inden 4 uger fra denne offentliggørelse den 27. juni 2025. Der opkræves et gebyr på 900 kr. for private personer der klager, og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer, der klager. Gebyret tilbagebetales, hvis klager får helt eller delvis medhold i klagen.
Klagen er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen. Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til den myndighed, der har truffet afgørelsen i sagen. Myndigheden videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelsen om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes. Se yderligere vejledning om fritagelse for brug af klageportalen på www.naevneneshus.dk.
Hvis afgørelsen indbringes for domstolene, skal det ske inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt (§ 62, stk. 1).